تمامی دوره ها به صورت پکیج تکی یا چند تایی در سایت موجود میباشند. با هر بار خرید، یک تخفیف برای دوره های بعدی در کیف پول دریافت میکنید. امنیت پرداخت = زرین پال + اینماد
تمامی دوره ها به صورت پکیج تکی یا چند تایی در سایت موجود میباشند. با هر بار خرید، یک تخفیف برای دوره های بعدی در کیف پول دریافت میکنید. امنیت پرداخت = زرین پال + اینماد
0
0

مدار کوره القایی

18573 بازدید
مدار کوره القایی

مدار کوره القایی از دو عدد ماسفت به همراه دو عدد دیود فست و چهار مقاومت تشکیل شده است. کویل از جنس مس هست که می تواند ضخامت کمی داشته باشد و حتما نیاز به یک سیم ضخیم نیست.

سلف موجود هم از پاور کامپیوتر برداشته شده این مدار می تواند حتی با یک سیم پیج و بدون هسته نیز کار کند. البته در این حالت امکان دارد کمی داغ شود. قطر کویل بهتر است که 3 سانتی متر باشد. ماسفتی که ما تست کردیم و نتیجه داد ماسفت 530n و 3205 بود. ماسفت 540n جواب خوبی روی مدار نداد و داغ می کرد. مقاومت های متصل به گیت می توانند بین 330 اهم تا 470 اهم باشند.

مقاومت ها

مقاومت های 10 کیلو اهم و مقاومت های 470 اهم برای راه اندازی ماسفت هستند. دو عدد دیود فست در این مدار قرار دارد که به برای خاموش و وروشن شدن ماسفت ها کاربرد دارند.

خازن ها

تا جایی که امکان دارد باید فاصله کویل با مدار کوره القایی بیشتر شود. خازن ها هم باید حدود 1 میکرو باشند اما بهتر است که از چندین خازن استفاده کرد. خازن های 330 نانو در این مدار به خوبی کار می کنند اما باید ولتاژ بالایی داشته باشند تا مدار بهتر کار کند و گرم نشوند. خازن ها را یکی یکی به مدار اضافه می کنیم تا جایی که مدار عملکرد مناسب داشته باشد.

این مدار جریان زیادی نیاز دارد بنابراین با آداپتورهای کوچک راه اندازی نخواهد شد. ولتاژ نیز نباید زیر هفت ولت باشد. غالبا ولتاژ 12 ولت با جریان 10 آمپر مناسب هست. البته قرار دادن دیود زینر می تواند باعث شود که ما ولتاژ بالاتری به مدار اعمال کنیم.

دوره های آموزشی ما عبارتند از:

1) تحلیل منابع تغذیه سوییچینگ بر اساس مدار و شماتیک
2) تحلیل برد مدار محافظ برق بر روی نقشه و شرح اصول کار مدار
3) تحلیل مدار پاور کامپیوتر. تحلیل کامل 4 نقشه مختلف با انواع ای سی های موجود
4) ساخت منبع تغذیه متغیر با جریان بالا و پایین (با تناسب ترانزیستور)
5) نصب فلش پلیر در پخش خودرو به صورت اصولی به همراه ساخت مدار سیگنال بدون تغییر در مدار پخش
6) بررسی و تحلیل مدار شارژر باطری خودرو
7) بررسی علمی و عملی اینورتر جوشکاری یا دستگاه جوش
8) دوره آموزشی آمپلیفایر خودرو

9) دوره آموزشی اینورتر برق 220 ولت

10) بیمه الکترونیک شامل تمامی دوره ها

*******************************

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://elecma.ir/?p=2275
اشتراک گذاری:
واتساپ
درویشی غلامرضا
غلامرضا درویشی
غلامرضا درویشی مدرس دوره های الکترونیک
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

26 نظر در مورد مدار کوره القایی

دیدگاهتان را بنویسید

      1. سلام و درود
        سه سوال ابتدایی داشتم
        با توجه به اینکه خازن و لوله مسی تشکیل مدار رزنانس می دهند

        سلف به چه دلیل در این مدار قرار گرفته ؟

        اگر سلف نباشد چرا ماسفت می ترکد؟

        مسیر جریان خروجی از سلف چرا داخل درین ماسفت نمی رود و به داخل لوله مسی می رود ؟
        با تشکر

        13

      2. سلام اقای درویشی گرامی
        بنده این مدار ساختم فقط روی پاور روی ۵ ولت خوبه ولی ۱۲ ولت که میزارم خازن هام اول پایه هاش باد میکنه بعدش کلا میترکه
        به برق ماشینم هم که وصل کردم همینجور شد باطری ماشین هم ۱۲ ولت ۷۵ امپر هست
        فقط ماسفت ها رو z44 گذاشتم
        ۲ تا مقاومت ۱۰ اهم روی ماسفت ها
        دیود ها هم ir 4007
        لطف میکنید کمکم کنید چرا روی ۱۲ ولت ماشین میسوزه خازن هام ولی روی ۵ ولت خوب کار میده

        4

  1. سلام. خسته نباشید. ببخشید نقش خازن در این مدار سرعت سرخ شدن سیم است؟ یعنی هرچه ظرفیت پایین تر باشد سیم زودتر سرخ میشود. و آیا میشود از چند خازن با ظرفیت های متفاوت استفاده کرد؟

    20

    1. درود بر شما. من نقش این خازن و تمامی مدار را کامل شرح دادم. چندین ویدئو در کانال وجود داره . مجموع ظرفیت خازن ها بیشتر از یک میکرو نشود. میتوانید از خازن با طرفیت های متفاوت استفاده کنید. ولتاژ خازن ها تا جایی که امکان دارد زیاد باشد.

      1

  2. سلام و عرض ادب
    مهندس جان اگر بخواهیم ولتاژ 24 اعمال کنیم آیا باید ماسفت ها را هم تغییر بدیم یا فقط گذاشتن زنر پاسخگو هست اگر تغییر ماسفت مهم است بیشتر ولتاژ ماسفت مهم است یا جریان نامی اون. با تشکر

    لایک

  3. سلام استاد منظور از این خازن 624یعنی چی .دوم اینکه خازن 100نانو 630ولت 5٪خطا خوبه واسه مدار سوم دیود زنر توی این مدار به چه کاریی میاد دیود زنر نیم وات یا ۱وات چند وات خوبه

    لایک

  4. سلام دلیل دو عدد مقاومت ۱۰ کیلو چیه این وسط من با ترانزیستور irf540 این مدار بستم بدون مقاومت ۱۰ کیلو و خیلی هم اوکیه ولی وقتی میخوام خروجی این مدار به اینورتر تبدیل کنم ولی کار نکرد مشکل از کجاست؟

    لایک

      1. سلام مدار که درست کار میکنه کوره القایی مشکلی نداره و سیم سرخ میکنه کویل سه سر بود که ترانس سه سر نداشتم یه چوک دیگه گذاشتم و تبدیل کردم به سه سر مقاومتی هم که من استفاده میکنم ۲۷۰ اهم هم جواب میده ۳۳۰ اهم هم ولی اون دوتا مقاومت ۱۰ کیلو تو مدار من نیست که به دوسر مقاومت وصله مشکل از کجا میتونه باشه؟

        لایک